
Wat is het stappenplan voor personal branding als duurzame ondernemer?
Stap 1. Hoe kun je duurzaam ondernemen?
Wanneer je jouw zakelijke en privé handelingen inventariseert, kun je opzoek naar groene oplossingen om de wereld een beetje gezonder te maken. Bijvoorbeeld door soortgelijke mensen of ondernemersbranches op te zoeken en te sparren hoe zij issues oplossen met plastic, groene energie etc. of zoals ikzelf opzoek ben gegaan naar duurzaam- en circulairpapier.
Stap 2. Waar wil je als duurzame ondernemer voor gaan?
Denk erover na wat je wil dat mensen zeggen over jou, als je er niet bij bent. Bijvoorbeeld: welk duurzaam of circulair probleem los jij op als ondernemer?
Stap 3. Maak een lijstje van je eigen kracht(en)
Als je als duurzame ondernemer echt een vakspecialist bent dan kan het fijn zijn om je te laten interviewen om jouw verhaal te vertellen en als je blogt heb je zelf de touwtjes in handen. Ook dan mag je vantevoren goed nadenken waar je kracht ligt. Jouw talent gaat deze wereld zeker verder helpen. Het kan zijn dat je ‘gewoon’ dingen doet. Schrijf die eens op voor jezelf! Zeker weten dat een ander dat BUITENgewoon vind. We hebben namelijk allemaal een blinde vlek. Wat jij van nature gewoon doet is vaak zo eigen dat je vergeet dat te vertellen. Vraag voor je zelfonderzoek aan minstens drie mensen zoals familie of collega’s die jou goed kennen minstens drie dingen die ze in jouw bewonderen. Deze antwoorden die je ontvangt kun je dan bewust inzetten om jouw verhaal te vertellen.
Stap 4. Hoe zet jezelf neer als een merk
Stel je bent industrieelvormgever met hart voor de natuur èn denkt in circulaire oplossingen door middel van reststromen. Dan kun je allerlei vaktermen gebruiken, maar als het je eigen woorden kan gebruiken zoals bijvoorbeeld groendenker, relativeerspecialist of Willywortel dan kun je die ook weer verder doorzetten naar beeldmateriaal. Als logo kun je een groene vorm van iets natuurlijks als een blad gebruiken. De metafoor Willywortel zegt opzichzelf al veel dat tot de verbeelding spreekt en vertelt over de talenten van de briljante uitvinder in jou.
Deze kernwaarden kun je ook meenemen naar de fotograaf om jouw in de juiste context te fotograferen. Zoals een uitdagende passende buitenlocatie of in natuurlijke omgeving indoor.
Alles wat jij van jezelf laat zien, zegt iets over jou. En zo creëer je in feite zelf je eigen merk. Denk dus goed na over wat je vertelt en laat zien op:
• Facebook
• Istagram
• Linkedin
• Website
• Visitekaartje
• Blog
• …
Ben je toe aan een professionele uitstraling plan dan een 1op1 om te sparren met Renate van Galen bel 06 13 86 99 57.
En als je jouw verhaal al in je hoofd hebt dat op duurzaam of circulair papier gedrukt mag worden vraag dan de factsheets aan.