Successen verdienen het om gevierd te worden
Renate viert haar successen vol overtuiging. “Ik doe mezelf en mijn bedrijf te kort als ik mijn kleine én grote successen niet vier.
Als ondernemer ben ik altijd met mijn bedrijf bezig, want ook als ik niet werk gaan processen zoals creativiteit (on)bewust door.
De helft van mijn werktijd gaat op aan zaken die ik als ondernemer ook nog geacht word te doen, zoals administratie, netwerken en acquisitie. Als al dat werk ook nog eens klanten oplevert om voor te mogen werken – fantastische klanten met diepgang en bijzondere ideeën – dan ben ik toch gek als ik mijn overwinningen niet zou vieren!”
De eerste vijf jaar van haar ZZP-bestaan waren gemakkelijk, met klussen via vaste opdrachtgevers. Maar toen de economie verzwakte werd het noodzaak om meer eigen klanten te werven en het risico te spreiden. Renate werkte voor (inter)nationale multinationals met huisstijlhandboeken om de corporate identity te waarborgen. Maar bij de zoektocht naar eigen klanten beperkte zij zich tot een straal van 15 km rondom Gouda (Groene Hart). “Dichtbij past bij mij. Als het goed gaat met mijn omgeving, gaat het goed met mij! En ik schrijf ‘creativitijd’ met een lange ij omdat ik geen onnodige kilometers wil maken en mijn tijd liever besteed aan ontwerpen. Verrassend is dat mijn nieuwe klanten veel meer gericht zijn op mijn eigen innerlijke waarden rondom natuur, gezondheid en zorg.”
Jubilea
“Elk jaar vierde ik al met een eigen verworven wijsheid op mijn nieuwjaarskaart met een actueel logo waar een nieuw schilderij in was verwerkt. Het was en is een passende aanleiding om mezelf te laten zien en contacten met relaties te versterken.
Na 5 jaar kwam de belastingdienst met een felicitatie en vierde ik mijn jubileum met een heerlijke lunch met collega Henk Kreuger.
Na 9 jaar begon het te kriebelen. Zou ik bij een collega op kantoor blijven werken of thuis? Ik fantaseerde over de professionele uitstraling van een bedrijfsverzamelgebouw met daarin een eigen, afsluitbaar kantoor en het liefst in Waddinxveen. Totdat ik op bezoek was in het NAP-gebouw en dacht ‘Dit is het!’ Alles klopte en 3 weken later vond ik zelfs een relatie die zich er ook wilde vestigen: Jacqueline Vink. Toen mijn bedrijf 10 jaar bestond kon ik dat prachtig vieren met een netwerkborrel in mijn nieuwe onderkomen, het NAP-gebouw.
Met 12,5 jaar in zicht besloot ik groter te denken, misschien zelfs ‘over the top’. Waar ben ik goed in? In alles met elkaar verbinden en in het creëren van een podium voor mijzelf én voor mijn gewaardeerde netwerk. Ook hier begon het met een fantasie: in gedachten had ik mijn magazine al gemaakt. En mijn drukker Ray Kruithof Kremer rekende me voor hoe ik dat kon realiseren. Het aantal positieve reacties van ondernemers die mee wilden doen, was hartverwarmend.”
‘Ik trek gewoon het geluk
naar me toe
in mijn eigen bubbel!’
“Als je aan belangrijke resultaten en gebeurtenissen voorbijgaat, dan vind ik dat een gemiste kans. Een feest geeft plezier en energie. Het is goed voor je gezondheid en het is een legaal excuus om weer eens in beeld te zijn bij relaties en de band met hen te verstevigen” aldus Renate.
“Ik vind het zo jammer als mensen vergeten om hun successen te vieren. Het zit deels in de Hollandse mentaliteit om jezelf of je prestaties niet belangrijk genoeg te vinden. Maar jij bent wel belangrijk voor je klanten.
En hoe weten zij dat je nog bestaat, als ze nooit van je horen? Een jubileum betekent dat je bedrijf al langere tijd van waarde is voor je klanten, en dat is gewoon een prachtige kans om het contact op een positieve manier aan te halen. Om te boeien, binden en inspireren. Grijp die kans!”
Tips
Vier je overwinningen op sociale media, nieuwsbrief of… bij de volgende successen
1. Handtekening onder offerte
2. Compliment of getuigenis
3. Jubileum
4. Fijne samenwerking
5. Prijzen
6. Behaalde diploma’s/skills
7. Waar kan ik jou mee feliciteren?