De kracht van ontdekken

Als ondernemer heb je een unieke kracht. Vaak zie je die zelf niet zo scherp, omdat je midden in je eigen verhaal zit. Mijn werk als grafisch ontwerper is om juist díe kracht zichtbaar te maken. Jouw talent is iets waar je trots op mag zijn en moet laten zien als ondernemer!
Ik vertaal jouw boodschap naar een beeldtaal die raakt, versterkt en inspireert. Ontwerpen is voor mij ontdekken: wat jou bijzonder maakt, hoe je dat visueel kunt versterken en hoe jouw klanten juist daardoor aangetrokken worden.


Ontdekken zit in mijn natuur

Van jongs af aan ben ik een ontdekkingsreiziger. In de natuur zocht ik naar pieren in de aarde en verwonderde ik me over lieveheersbeestjes in alle kleuren en stippen. Ik liet tientallen vlinders rondvliegen in mijn slaapkamer tot ze tegen de ramen aan vlogen en liet ze allemaal uitvliegen. Ik wist zeker dat ik dierenarts wilde worden! Helaas sloot mijn kennis van de technische vakken niet aan bij mijn ambities.

Het gevoel van nieuwsgierigheid – altijd willen zien wat er nog meer mogelijk is – vormt de basis van mijn werk. De natuur heeft alles al bedacht. Ik haal er mijn inspiratie uit om creatieve passende oplossingen te vinden.

Creativiteit als fundament
Creativiteit kreeg ik met de paplepel ingegoten. Mijn moeder maakte kleding en heeft nog steeds haar moestuin. Samen naaiden we een feestelijke hoepeljurk en zelf heb ik zo’n dertig badpakken voor kunst- en wedstrijdzwemmen ontworpen. Mijn vader was stoffeerder, maakte van oud nieuw en bracht altijd fantastische stoffen mee.

Op de havo waren tekenen en handvaardigheid – waar ik negens en tienen voor had – geen examenvakken. Dus koos ik voor het pakket met geschiedenis, aardrijkskunde, Frans, Duits en Engels om mijn wereld verder te ontdekken.

Voor de modevakschool was ik al te oud en bij extraverte types op de kunstacademie voelde ik me helemaal niet thuis. Een open dag van creatieve vakschool Nimeto bracht uitkomst. Daar was ik een van de honderd leerlingen die per jaar toegelaten werden voor de opleiding reclame- en presentatietechnieken. In het derde jaar liep ik stage bij een illustrator en bij het V&D-displayteam. Uiteindelijk vond ik mijn plek in de wereld van grafisch ontwerp: waar ontdekken, creëren en ondernemen samenkomen.

Ondernemers in hun kracht zetten
Met Van Galen Design ontwerp ik al negentien jaar logo’s, huisstijlen en visuele concepten die ondernemers helpen hun kracht te visualiseren. Veel van mijn klanten werken in kunst, zorg of natuur, plekken waar authenticiteit en betekenis belangrijk zijn.

Vanaf 2006 heb ik al nieuwjaarskaarten van mijn schilderijen gedeeld met eigenwijze spreuken en een jaarkalender. Sinds 2018 deel en vier ik nog steeds mijn ontdekkingen in Magazine G-kracht. Ik daag ondernemers uit om hun verhaal te delen en bied hen een podium met een thema. Samen met Janet Pronk-Dekker bieden we schrijfworkshops aan om je verhaal makkelijker op papier te krijgen. Daarna geef ik ondernemers een podium in de posts op social media, met een vooraankondiging, quote, lancering, verslag met groepsfoto, artikel en met een getuigenis.

Samen ontdekken en impact maken
In 2026 vier ik het 20-jarig jubileum van Van Galen Design met het thema ‘Impact’. Jij kunt ook meedoen met dit jubileumfeest waarin ondernemers hun kracht zichtbaar maken en samen het verschil creëren. Ontdekken doe je niet alleen: het is een reis die nog leuker is om samen te maken.

 

Mijn ervaring met Renate van Galen en Magazine G-kracht:

Dankzij Renate van Galen heb ik mijn allereerste artikel mogen schrijven en publiceren in haar Magazine G-kracht, editie ‘Invloed’.

Voor mij was dit een geheel nieuw avontuur – ik had nog nooit eerder een verhaal op papier gezet. Maar Renate heeft me hierin niet laten zwemmen; ze liep met me mee. Door haar begeleiding, gratis online cursussen en praktische tips & tricks leerde ik stap voor stap hoe ik mijn gedachten kon verwoorden en mijn ervaring een stem kon geven. Het artikel is niet alleen gepubliceerd, maar heeft me ook geholpen om mezelf beter te uiten en mijn verhaal te delen met een breder publiek.

Zelfs na de publicatie bleef Renate betrokken en gaf ze me waardevol advies over hoe ik mijn artikel verder kon inzetten op sociale media en andere platformen.

Ik ben ontzettend dankbaar voor haar betrokkenheid, haar geduld en haar inspiratie. Renate maakt het mogelijk om als beginnende schrijver echt gehoord te worden.

Erika Araya Montoya | Café Araya

Foto: Jaap Verhappen

Tip: De kracht van een getuigenis

Ontdekken gaat ook over leren van anderen. Daarom zijn getuigenissen zo waardevol: ze laten je zien hoe jouw inzet en kwaliteiten worden ervaren. Waar ik vroeger aarzelde om ernaar te vragen, weet ik nu – na tientallen getuigenissen te hebben gevraagd en gegeven – dat dit de ultieme reclame is, en een echte win-win voor jou én je klant. Iedereen is krachtig!
Ik daag je uit om wél om een getuigenis/aanbeveling te vragen. Zo ontdek je meer van jouw kracht in wat je zelf misschien gewoon vindt of over het hoofd ziet…

1 Identificeer tevreden klanten
Kies klanten met een positieve ervaring.

2 Kies het juiste moment
Vlak na een succesvolle levering of resultaat.

3 Vraag persoonlijk
Bel, mail of vraag om een getuigenis in een gesprek. Creëer urgentie voor een lancering van jouw website, jubileum enzovoort.

4 Maak reageren makkelijk
Stuur een link of korte vragen, bijvoorbeeld via je persoonlijke LinkedIn-profiel of Google Review: www.brightlocal.com/free-local-seo-tools/google-id-and-review-link-generator/

5 Wees transparant over gebruik
Vertel waar je de getuigenis plaatst. Vraag om toestemming voor naam, functie en/of foto.

6 Structureer het verhaal
Houd feedback kort, concreet en resultaatgericht.

7 Geef inspraak
Laat de klant goedkeuren wat je publiceert.

8 Deel zichtbaar
Gebruik het op je website, social media of in drukwerk met een (rechtenvrije) foto, logo of video.

9 Bedank altijd
Een persoonlijk bedankje, kleine attentie of post erover op social media versterkt de relatie.

10 Blijf actueel
Verzamel regelmatig nieuwe quotes of (video)reviews.